La concertazione sociale in Trentino

WP C.S.D.L.E. “Massimo D’Antona”.IT – 232/2014

Contributo in A. Mattei (a cura di), Il diritto del lavoro tra decentramento e ri-centralizzazione. Il modello trentino nello spazio giuridico europeo, Quaderni della Facoltà di Giurisprudenza dell’Università degli Studi di Trento, 4, Editoriale Scientifica, Napoli, 2014. Volume realizzato nell’ambito del progetto “Fonti sociali della UE nella PAT - L’evoluzione delle fonti dell’Unione europea in materia sociale: gli effetti giuridico-istituzionali a livello nazionale e provinciale, con particolare riferimento alla Provincia autonoma di Trento”.

The experience gained in the province of Trento provides an opportunity to reflect on the possible benefits of the practice of social partnership. At a time when the social role of the union and other intermediary bodies is heavily criticised and weakened, the vision of the functions of the social concertation in Trentino can overcome many stereotypes. When this method is not limited to concerted improvised practices, but becomes a stable instrument of government and an institutional vehicle to spread social responsibility, participation of the social partners in the construction of public policies can be a useful factor in terms of growth and social cohesion.

Authors
Vergari, Sergio
Keywords
working papers,Italy,Regions,regional and local authorities,social partners,social dialogue,governance,collective bargaining,social cohesion,best practices